Miten vältät valtataistelut

Köysi nippu

Monet meistä voivat tunnistaa seuraavan tilanteen – olet osallisena henkisessä köydenvedossa, vedät voimakkaasti kuvitteellista köyttä saavuttaaksesi tai pitääksesi valta-aseman. Olipa tilanne sitten ammatillinen, julkinen tai henkilökohtainen, saatamme myöhemmin katua ajatusprosessia, joka sai meidät osallistumaan ”taisteluun”.

Seuraavaksi tutustumme, kuinka voimme välttää joutumasta turhaan valtataisteluun, mietimme myös tarkemmin syitä, joiden takia päätimme ’tarttua köyteen’ ja opimme käyttämään tehokkaita menetelmiä, harjoituksia, ja muita strategioita rajojen asettamiseksi, jotka voivat mahdollisesti muuttaa vuorovaikutustamme negatiivisesta positiiviseksi. Keskeinen asia valtataistelusta mahdollisesti aiheutuvien seurauksien kannalta on kohtaamisen vastavuoroisuus, mikä tarkoittaa, että käyttäytymisemme ja asenteemme vaikuttavat vääjäämättömästi niihin joiden kanssa työskentelemme.

Ensimmäinen askel on tunnistaa ne ihmiset, joiden kanssa joudumme valtataisteluun säännöllisesti. Ehkä ensimmäisinä mieleen tulevat ihmiset ovat he, joiden kanssa olet kontaktissa päivittäin, kuten oppilaasi, potilaat, asiakkaasi tai asukkaat. Ehkä huomaat ajattelevasi hoidossasi olevien vanhempia tai huoltajia. Muita mieleen tulevia voivat olla kollegasi, palveluntarjoajat tai mahdollisesti jopa esihenkilösi. Henkilökohtaisemmista ihmisistä mieleen tulee, ehkä vanhempi, puoliso tai lapsi.

Muista aina, että taistelut eivät tapahdu erillään. Ne vaikuttavat kaikkeen osallisena oleviin. Pääasiallisesti on neljä valtataistelun tyyppiä:

1.Valta-aseman ja uskottavuuden puolustaminen

Mieti toteamusta ”Kuka sinä olet kertomaan minulle mitä tehdä?” tai ”En halua sairaanhoitajan mielipidettä. Haluan puhua lääkärille.” Nämä saattavat kuulostaa tutuilta ja yksi vaistomaisista vastauksistasi tämän kaltaiseen haasteeseen voi olla puolustava toiminta, kuten kehonkielesi muuttaminen, äänensävysi ja sen voimakkuus, tai puheesi nopeus ja rytmi.

Tarkkaile kehonkieltä

Kertooko kehonkieli, että valtataistelu on käynnissä. Huomaatko laittavasi kätesi ristiin ja sulkevasi itsesi tuolta toiselta henkilöltä? Ehkä otat puolustavan asennon kuten asettamalla kätesi lanteillesi. Ehkä pyörität silmiäsi. Saatat löytää itsesi heiluttamasta tai osoittamasta sormella toista, ehkä pudistat päätäsi ilmaistaksesi erimielisyyttä sille mitä he sanovat. Saatat löytää itsesi tuijottamasta tyhjyyteen tai välttelet suoraa katsekontaktia henkilön kanssa, tai ehkä jopa lähdet kävelemään pois tai käännät selkäsi.

Tarkkaile paraverbaaleita!
Oletko koskaan kuullut fraasia “Se ei ole mitä he sanoivat, vaan miten he sanoivat”, puhuessa vihaisena ja ymmärtäen heti mitä on ärtymisen takana? Ihmisääni viestii useita haastavia asenteita ja tunteita, huolimatta siitä mitä sanoja on sanottu.

2. Henkilökohtaiset arat kohdat

Kun henkilö jonka kanssa olet kontaktissa tuntee meidät hyvin heillä on myös tällöin tarkka käsitys siitä, kuinka käyttäytyä päästäkseen ihomme alle tai osua meitä herkkään kohtaan. He voivat toistaa tätä käyttäytymistä, kunnes saavat sinussa aikaan haluamansa reaktion, jolloin tunnet olosi epämukavaksi ja tästä johtuen mahdollisesti peräännyt.

Mieti hetki niitä asioita/sanoja jotka osuvat sinua herkkään kohtaan ja miksi juuri tämä sanominen/toiminta niin tehokkaasti vaikuttaa sinuun. Se voi olla pienikin asia, esimerkiksi kommentti ulkonäöstäsi tai toisaalta niin vakava kuin lastesi uhkaaminen. Kaikissa näissä, pääperiaate on järkiperäisesti irrottautua ja pitää yllä ammattimaisuutta, ottamatta käytöstä liian henkilökohtaisesti.

3. Mennyt historia ja merkityksettömät asiat

Kaksi ihmistä, joilla on kokemusta keskinäisestä valtataistelusta vaikuttaa heihin myös myöhemmin. Asiasta on voinut jäädä muistijälki joka ohjaa aiemmista kohtaamisista kertyneitä muistoja/tunteita ja tällöin myös yhdistää ne kaunaksi toista vastaan. Määrittääksesi esiintyykö tämän kaltaista taistelua, mieti kommenttejasi jotka voivat paljastaa valtataistelun. Kommentteja kuten, ”Yritit samaa viime viikolla” tai ”Puhuin opettajallesi viime kouluvuodesta, hän sanoi että toimit samalla tavalla silloin”.

Tämän kaltaisessa taistelussa, vastustajasi käyttää tällaisia kommentteja suistaakseen sinut raiteiltasi, jotta saa sinut unohtamaan alkuperäisen asian.

Yksi tapa käsitellä edellä mainittua valtataisteluun joutumista on seurata “Neljää periaatetta.”

1.Keskity oleelliseen.
2. Ole selvillä omasta sanattomasta viestinnästäsi, tiedosta kasvojesi ilmeet ja kehon asento, ja niiden vaikutus toiseen.
3. Kysy tarkentavia kysymyksiä ja varmista omin sanoin mitä toinen henkilö sanoi/ymmärsitkö oikein.
4. Lopuksi eläydy, eli yritä nähdä asiat toisen näkökulmasta. Kuuntele ymmärtääksesi, älä vastataksesi.

4. Tyhjiä uhkia ja uhkavaatimuksia

Yhteenoton aikana kohtaamisesta mahdolliset aiheutuneet vihantunteet eivät koskaan näytä osapuolten parhaita puolia. Tästä tunteesta aiheutuen henkilö voi esittää tai uhata äärimäisillä seurauksilla tai sanoa jotakin ajattelematonta kuten: ”Älä tee tätä tai muuten…” tai ”Sinun tulee tehdä tämä koska minä käsken…”. Usein henkilö jonka kanssa olemme päätyneet valtataisteluun näkee kutsuna todella testata meitä nähdäkseen pitääkö sanomamme todellakin paikkaansa. He mahdollisesti ajattelevat ”Tarkoittaakohan tämä henkilö sanomaansa ja vie asian loppuun saakka.” Tämänkaltaiset valtataistelut voivat johtaa luottamuksen katkeamiseen, eikä yksilö enää tunne oloaan turvalliseksi lähellämme.

Nyt tietäessämme valtataistelun neljä tyyppiä, mitä voimme tehdä välttääksemme ne?

Ensiksi, on hyvä muistaa, että kamppailuun tarvitaan aina kaksi. Voimme päättää olla osallistumatta, eli yksinkertaisesti olla nostamatta sitä kuvitteellista köyttä. Sen sijaan, voimme yrittää parantaa suhdettamme ja ajatella positiivisesti pelokkuuden sijaan.

Voimme myös muuttaa näkökantaamme negatiivisesta ja mahdottoman ajattelemisesta mahdollisuus ajatteluun, yrittämällä parantaa keskinäistä suhdettamme mallintamalla ammattimaisuutta.

Pysy rauhallisena. Nämä ovat merkkejä jotka osoittavat kriisissä olevalle yksilölle, että otamme heidät ja heidän viestinsä vakavasti. Ota toisen huoli todesta, käytä tehokkaita kommunikoinnin menetelmiä ja lauseita jotka sisältävät esimerkiksi seuraavia sanoja: ”Hmm”, ”Ok, ymmärrän”, ”Ehkä”, ”Kuulen sinua”, ”Sinun näkemyksesi”, ”Huolimatta”, ”Pidetään mielessä”, ”Hyvä huomio”, käytä me-kieltä ”miten me voisimme asiassa edetä”. Edellä mainitut kommentit voivat lieventää konfliktitilanteita, jos sanattomat viestisi vielä vastaavat sanojasi ja käytöksesi pysyy rauhallisena.

Miksi rajojen asettaminen on aina asianmukaista

Virallisesti määritettynä, rajojen asettaminen on sanallisen väliintulon tekniikka, missä henkilölle tarjotaan vaihtoehtoja ja seurauksia. On tärkeää muistaa, että rajojen asettaminen on asianmukainen vastaus tai interventio mahdollisesti kehittyvään valtataisteluun, jos varmistamme:

  • Että asettamamme rajat ovat aina selkeästi ja yksinkertaisesti ilmoitettuja.
  • Että asettamamme rajat ovat kohtuullisia sekä tilanteelle että henkilölle, jonka kanssa kamppailemme.
  • Että asettamamme rajat ovat sellaisia, että voin ottaa ne tarvittaessa käyttöön ja aiheuttavat seurauksia, jos ne ylitetään.

On tärkeää olla sekoittamatta seurausta ja rangaistusta. Seuraus on tässä yhteydessä määritelty henkilön valintojen tulokseksi tai lopputulemaksi eikä rangaistukseksi.

 

 

 

Jaa uutinen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Sähköposti
Share on whatsapp
WhatsApp
Skip to content