Huolenpito

kunnioitus, arvokkuus ja empatia, ei-tuomitsematon ja asiakaskeskeinen lähestymistapa

Hyvinvointi

emotionaalinen ja fyysinen tuki, edistetään itsenäisyyttä, valinnanmahdollisuutta ja hyvinvointia

Suojaaminen

haavoittuvien asiakkaiden oikeuksien suojaaminen ja turvaaminen, haittojen minimointi

Turvallisuus

turvalliset, tehokkaat ja harmoniset yhteistyösuhteet

Mitä on MAPA®?

MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression), Haasteellisen käytöksen ennaltaehkäisy ja hallinta.

MAPA® on toimintamalli, joka antaa keinoja haasteellisen ja aggressiivisen käyttäytymisen hallintaan ja ennakointiin.

Kehitystyö alkoi Englannissa 40 vuotta sitten ja lisenssin omistava kansainvälinen CPI (Crisis Prevention Institute Inc.) jatkaa koulutuksen aktiivista kehittämistä. Koulutus on BILD-ACT:in sertifioima perustuen Restraint Reduction Network:in koulutusstandardeihin. Koulutusstandardit varmistavat käytettyjen fyysisten rajoittamismenetelmien, hyvän asiakasturvallisuuden, asiakkaan perusoikeuksien ja arvokkuuden säilyttämisen sekä koulutuksen laadun.

Koulutuksen pohjana oleva filosofia

” Aloittaessamme tarjoamaan koulutusta, keskityimme kouluttamaan henkilökunnalle miten he suojelevat itseään fyysisesti. Minulle selvisi nopeasti, että itsepuolustus tekniikat olivat vain osa yhtälöä. Kouluttamillamme ammattilaisilla oli toive tarjota  parempaa kokemusta hoidossaan oleville. Ymmärtäessäni tuon, tuli selväksi, että emme olleet siellä kouluttamassa henkilökunnalle fyysisisiä metodeita. Meidän oli keskityttävä käyttäytymisen muuttamiseen  kunnioittavasti ja myötätuntoisesti.”

AlGene Caraulia Sr., CPI Perustaja

Vuosittain koulutetaan maailmanlaajuisesti 1,5 milj. henkilöä.

Kouluttajakoulutukset alkoivat Hyvinkään Laurea-ammattikorkeakoulun organisoimana vuonna 2005 , siitä menetelmä levisi laajemmalle Suomeen.

MAPA®:n sovellusalue on laaja, koulutuksia järjestetään mm. erityisopetuksen, lastenpsykiatrian ja lastensuojelun, vanhuspalveluiden sekä somaattisen hoitotyön aloilla.

 

Koulutuksemme tukee organisaatiotasi:

94% Asiakkaistamme paransi taitoja ja luottamusta

Asiakkaamme ovat kokeneet merkittävää kehitystä henkilökunnan de-eskalaatio taidoissa sekä yleisessä turvallisuudessa terveydenhoito, sosiaali- ja koulutusalalla.

83% Organisaatioista ovat nähneet kriisikäyttäytymisen vähentymistä

Ennaltaehkäisevät taidot ovat välttämättömiä haastavan ja kriisikäyttäytymisen turvallisessa vähentämisessä.

40+ vuoden kokemus

Yli 15 miljoonaa käyttäjää on käyttänyt onnistuneesti koulutusta hallitsemaan haastavaa käyttäytymistä ja estämään tai minimoimaan kriisin todennäköisyyden.

Tukena vaikeassa tilanteessa
Työskentelyä lasten kanssa
Skip to content