Luokkahuoneen hallinta tekniikoita

Opiskelijoiden haastava käytös kuten huutaminen, annettujen tehtävien välttäminen, epäkunnioittava puhe, kieltäytyminen ja valtataisteluun haastaminen vie huomiotasi pois opettamisesta ja opiskelijoiden huomion pois oppimisesta. Seuraavia luokkahuoneiden hallintastrategioista voi käyttää ylläpitämään opiskelijoiden keskittymistä ja luomaan heille johdonmukaiset toimintatavat.

Ymmärrä opiskelijoitasi
Opi tuntemaan jokainen opiskelija mahdollisimman hyvin yksilönä. Rakenna yhteistyö luottamuksen ja ymmärryksen ympärille. Anna myötätuntosi heijastua jokaista opiskelijaa kohti sanattoman ja sanallisen viestinnän avulla.

Harjoittele kärsivällisyyttä olemalla objektiivinen

Muista, että sinulla on mahdollisuus valita, miten suhtaudut ahdistuneeseen opiskelijaan. Älä ota käyttäytymistä henkilökohtaisesti. Käytä positiivista itsekeskustelua, esimerkiksi sen sijaan, että ajattelisit ”En voi enää kestää tätä epäkunnioitusta”, ajattele ”Olen nähnyt tämän aiemmin, tämä ei ole henkilökohtaista. Mistä siinä on kysymys ja miten voin auttaa?”

Aseta rajat tehokkaasti
Tarkastele ja kirjaa luokkasi odotukset ja käytänteet niin, että ne ovat selkeästi kaikkien nähtävillä. Odotusten tulee olla selkeitä, yksinkertaisia ja ilmaista positiivisesti mitä ”pystyt tekemään”. Esimerkiksi sen sijaan, että sanot ”Ei huutelua”, sano ”Viittaa, osallistuaksesi keskusteluun”.

Pitäydy aikataulussa jonka asetat
Omien odotustesi huomioiminen on avain ajantasaisuuteen ja tuottavuuteen. Mitä valmistautuneempi olet, sitä enemmän on mahdollista keskittyä opettamiseen ja oppimiseen. Tämä auttaa opiskelijoitasi kunnioittamaan aikatauluja ja työskentelemään määrätyssä aikataulussa. Muista, että vaikka pääsääntöisesti johdonmukaisuus on tärkeää, voi joskus olla tarkoituksenmukaista vastata opiskelijan tarpeisiin, vaikka se häiritsisi aikataulua tai rutiinia.

Ole tietoinen käyttäytymisen taustalla olevista syistä
Muista käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät – ennalta olemassa olevat olosuhteet, jotka aiheuttavat ahdistunutta käyttäytymistä – varhaiset varoitusmerkit, joiden avulla voit keskittyä ennaltaehkäisemään tilanteita. Jos opiskelija vaikuttaa toistuvasti ärtyisältä tai keskittymiskyvyttömältä aamuisin, voisiko nälkä aiheuttaa tämän käytöksen? Voisitko varmistaa, että opiskelija saa aamiaisen tai voisitko antaa hänelle välipalapatukan? Muista, että luokkahuoneen hallinnassa ei ole kyse vain opiskelijahäiriöiden välttämisestä, vaan sellaisen ympäristön luomisesta, joka antaa opiskelijoille mahdollisuuden keskittyä oppimiseen.

Sitoutukaa yhdessä
Kun opiskelija on välinpitämätön, röyhkeä tai haastava, se häiritsee muita. Yritä saada opetuksen aikana ystävällinen katsekontakti opiskelijan kanssa. Kannusta heitä keskittymään opetettavaan asiaan kysymällä kysymyksiä ja käyttämällä nimiä. Muista, että joskus häiriö voi olla ylimääräistä energiaa, joka on yksinkertaisesti vain otettava mukaan keskusteluun.

Kun opiskelijat tietävät mitä sinulta odottaa ja mitä odotat heiltä, he ovat todennäköisesti tuottavia oppijoita. Käytä näitä tehokkaita vinkkejämme, jotta voit mahdollisesti hallita häiritsevää käyttäytymistä luottavaisin mielin.

Etsitkö tekniikoita haastavien oppilaiden käyttäytymisen hallitsemiseksi? Tarjoamamme MAPA® Perusteet –koulutusohjelma tarjoaa opiskelijoiden johtamisstrategioita ja suullisia interventiostrategioita, joiden avulla opettajat sekä muu henkilökunta pystyvät käsittelemään häiritsevää opiskelijoiden käyttäytymistä. Koulutusohjelmamme voidaan räätälöidä koulun tarpeiden mukaan.

Tutustu koulutuksiimme verkkosivuillamme ja ole yhteydessä.

Jaa uutinen:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Sähköposti
Share on whatsapp
WhatsApp
Skip to content